torsdag 19. mai 2011

Øverst på lista...

Hva brenner jeg for, hva er viktig for meg, hva gjelder mer enn noe annet å bringe fram for Herren når jeg ber. Heller velkjente Fil. 4,6: Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i med bønn og påkallelse - og en sving innom en engelsk oversettelse: ...by prayer and petition satte meg igang. Spesielt fordi påkallelse er oversatt med petition. Dette er alvorlig ting, et begrep. Ligger ellers nær opp til det vi kaller underskriftsaksjon.
Dernest et søk etter bibeltekster med petition som stikkord. Da finner jeg tekster som utdyper "påkallelse" Som: Da Jesus levde som menneske, ba han i nød, med høye rop og tårer, til ham som kunne frelse ham fra døden, og han ble bønnhørt fordi han var gudfryktig (Hebr. 5,7) Eller da Daniel kom fram for Herren. Først: Jeg vendte meg til Herren Gud for å søke ham i ydmyk bønn. Jeg fastet, kledde meg i botsdrakt og strødde aske på hodet (Daniel 9.3) Så: Hør nå, vår Gud, hva din tjener ber og bønnfaller deg om... (v.17) Ligger meg på hjertet...

Ingen kommentarer: