mandag 5. desember 2016

Hvilken standard?

Igjen sitter jeg med et spørsmål til meg selv. Som følge av at et par ord i Johannes 8 griper fatt i meg. Om fariseerne som på ny tenker at de kan sette Jesus til veggs. Igjen får de svar på tiltale: - Dere dømmer meg ut fra deres menneskelige forutsetninger. (fornorsket utgave av dansk hverdagsbibel)  På engelsk: You judge by human standards. - menneskelig standard. Eller som bibel.no: - Dere dømmer slik mennesker gjør.
Dette bringer meg til 1.Kor. 2 hvor Paulus går bredt inn i det samme: - For det som hører Ånden til, tolker vi med ord som hører Ånden til.
Det er da spørsmålene kommer: - Tenker jeg om Jesus, tenker jeg om livet mitt på menneskelig vis, eller på Åndens vis?
Har jeg sagt JA til Jesus, mitt JA om å følge han, så er jeg også født på ny og har fått en ny ånd. Som Paulus sier: - Vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som er fra Gud (1.Kor 2,12)
I neste vers sier han: For det som hører Ånden til, tolker vi med ord som hører Ånden til.
Er jeg et Åndens menneske, griper dette inn i alt jeg gjør: Så da trenger jeg som Kolosserne: å bli fylt av kunnskap om Guds vilje og få all den visdom og innsikt som Ånden gir. 
---
For forbønn - ja gjerne også gode tips: 
Vi trenger noen mennesker rundt oss som hjelpe oss / stå sammen med oss i aktuelle oppgaver / tilrettelegging...
---
Vær frimodig, gi et signal, enten du tenker på deg selv eller har et godt tips om noen vi kan spørre...

Ingen kommentarer: