torsdag 8. desember 2016

Berørt?

På ny har Nehemja berørt meg. Denne gangen historien om innvielsen av den gjenoppbygde bymuren i Jerusalem. Skikkelig feiring. Stor gledesfest. Sterk lovprisning. Så, hvorfor? Rett og slett fordi en mann ble sterkt berørt av at det sto ille til i Jerusalem. Ødelagt bymur. Fritt fram for alle ødeleggende krefter.
Nehemja begynte i rette enden: -  Jeg sørget i flere dager og fastet og bad til himmelens Gud. Nehemja 1,4
Som ledet til et sterkt samspill med Herren, Nehemja til Jerusalem og gjenoppbygging av bymuren.
For oss står det ikke så mye om ødelagte bymurer, men om ødelagte mennesker. Både de tydelig ødelagte. Mennesker med herjet liv. Og alle med et ytre vel, men med ødelagt Gudsrelasjon.
Det er da spørsmålet brenner seg fast i meg: - Har jeg det som Nehmja, blir jeg berørt, brenner jeg etter å bidra til gjenoppbygging? Ja, også å feire gjenreiste mennesker? Mennesker som sprudler av Jesusglede? Bli en del av Jesusgleden?
Som Jesus forteller i Lukas 15,4-7: Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen den sauen som var kommet bort... (v.6)
---
Ligger meg på hjerte - for forbønn: At vi i Trygt Ly som alle vi står sammen med har det som Nehemja. At mennesker som opplever noe ødelagt i livet alltid berører oss. Og at vi følger hans resept for å ta del i gjenoppbyggingen...

Ingen kommentarer: