fredag 7. oktober 2016

Besserwisser / bedreviter?

I noen dager har "fordi du har skjult dette for vise og forstandige, men åpenbart det for umyndige små." (Fra Matt. 11,25) fulgt meg med en undrende lyst til ytterligere å trenge inn i hva Jesus her vil si meg...
I kjølvannet har tankene mine tatt veien til tre andre Jesus-ord: 
- "Salige er de som er fattige i ånden, for himmelriket er deres." (Matt. 5,3), 
- "Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket." (Matt. 18,3
- "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike." (Joh. 3,5
Da sitter jeg tilbake med et stikkord i spørsmåls form: "Besserwisser / bedreviter?"
Ja, at jeg blir stående utenfor himmelriket så lenge jeg selv vil legge premissene for å tro / min tro, være min egen bedreviter framfor å slippe Jesus til i tro og tillit til han er veien, sannheten og livet
Eller som Jesus også sier:  "Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg." (Matt 16,25) Si farvel til bedreviteren...
---
I Polen...
Opplever gleder: 
Og utfordringer:
Trygt Ly-økonomien er mer sårbare enn tidligere. Nettopp nå ingen journalistoppdrag som gir oss ekstrainntekter. Både fordi et mangeåring oppdrag er avsluttet - og fordi journalisten også begynner å bli litt voksen i alder... Vi trenger flere støttespillere.



Ingen kommentarer: