søndag 24. november 2013

Som Maria eller Sakarja?

Som Maria eller Sakarja? Hvem er jeg nærmest når Herren utfordrer meg ut over det rasjonelle, når jeg møter en "er dette mulig?" Tar jeg Herren på ordet? Sagt med andre ord: - Jeg tror, Herren kan mer enn jeg forstår... Eller må jeg som Sakarja, gjennom en Herrens ekstrarunde i trosutvikling?
Sakarja fikk sin da engelen ga han grei beskjed etter mange års barnløshet: Barnet kommer, bare gjør ditt! - Jammen, jammen, dette er ikke mulig... Vi er gamle, var hans respons.
Siden Herren hadde sin plan, kom ekstrarunden. Sakarja ble stum. Da gikk han hjem til Elisabeth og gjorde sitt. Johannes kom.
Maria stilte med et åpent sinn. Spørrende, nysgjerrig: Hvordan? Forklar litt mer... Fikk forklaringen.  Tok den for gitt uten innvendig. Responderte tydelig: Herren vet best, bruk, meg du kan... Jesus kom!
Lukas 1,5-36
---
Vi får stadig noen utfordringer - også til å be for: Kan vi hjelpe Janowice-senteret med penger til pakker under juletreet?

Ingen kommentarer: