tirsdag 13. mars 2018

Med et Guds gen

Tygger på et par bibelvers. Først:  For dere er alle Guds barn i kraft av troen på Kristus Jesus. Gal. 3.26 Og: Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn – de som tror på hans navn. Joh. 1.12  Oppfølgingen i vers 13 griper enda sterkere i meg: De er ikke født av kjøtt og blod, ikke ved menneskers vilje og ikke ved manns vilje, men av Gud. 
Essensen i å blir født på ny: Gud griper inn og skaper noe helt nytt i meg. Johannes illustrerer ved å vise til hva som ellers skjer. Mann og kvinne trår til og blander sine livgivende gener.
Sammenligningen gir meg en spennede påminnelse: Gud har gitt av sine gener til meg.
Akkurat som min mor og min far ved sine gener ga meg evner og muligheter for beste anvendelse, har Gud for mitt liv i Ånden gitt av sine gener. Da ender jeg igjen opp med Ef. 5,1-2Ha Gud som forbilde, dere som er hans elskede barn.  Lev i kjærlighet, slik som også Kristus elsket oss.... 

Ingen kommentarer: