tirsdag 15. august 2017

Samspillet...

Berøres sterkt i dag av hvordan Salme 91 utdyper hva Jakob skriver i sitt brev: Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere - og Peters sterke respons: Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.  På Jesu nærgående spørsmål: ...elsker du meg?
Moses - mange mener at han er forfatteren - sammenfatter dette: Den som sitter i Den Høyestes ly og bor i Den Allmektiges skygge, han sier til Herren: «Min tilflukt og borg, min Gud som jeg setter min lit til! 
Moses tar det videre i dette vakre bildet: Han dekker deg med sine fjær, under hans vinger finner du ly. (v. 4) Som ikke bare i dag har berørt meg. Salme 91 var oss også sterkt nær da Trygt Ly hadde sin start i 1990. Så sterkt at dette ga oss navnet "Trygt Ly"
Det sterke SAMSPILLET mellom Herrens ly og nærheten til Herren, ja, elske Herren kommer enda tydeligere fram i vers 14. Spesielt i engelske oversettelser med godt belegg i grunnteksten. Her fritt oversatt: Fordi han elsker meg, sier Herren, vil jeg frelse ham; Jeg vil beskytte ham, for han anerkjenner mitt navn.
Være i Herrens nærhet. Elske og anerkjenne. Samspillet mellom tro, tillit og Herrens ly, Herrens omsorg.
---

Ingen kommentarer: